lördag 20 september 2008

Materialval....

Nu har helgen börjat och nu ska vi köra igång med Philippas rum! Tänk vad kul att få göra ett flickrum och frossa i pasteller och starka färger. Jag har hela tiden tänkt mig att jag ska blanda rosa, rött, lime, vitt & gräddgult. Vi ska ha hög pärlspont på väggarna, en jättefin som har två pärlor i stället för en som är den vanliga. Det ser ut som att det är smala brädor. Den ska målas i nån gräddig nyans. Så blir det 90 cm tapet upptill, vi har 2,70 m i takhöjd så panelen blir 180 cm. Jag har bestämt mig för en gammelsvensk tapet från Duro som kommer från Hudiksvalls teater. Först var jag inne på en på beige botten, men när jag plockat ihop lite saker som inspirerat mig till hennes rum så är jag ganska klar över vad det blir. Det blir en härlig grön nyans! Golvet ska målas rutigt, vitt och gräddgult. Gardiner med Philippas monogram i rött. Textilier ska jag blanda, rutigt, randigt, prickigt och blommigt och lite antikt med röda monogram. En järnsäng, nåt fint stort skåp, dockskåp, docksängar, hyllor...ja, det ska bli en liten köksinredning också, som Fredrik ska bygga. Han hade gjort den sötaste man kan tänka sig i vårt förra hus, så nu får han göra en till! Vad tycker ni, har jag gjort rätt val av tapet? Ha en trevlig helg och tack för alla kommentarer i förra inlägget!





33 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Jamen det kommer bli gör-fint! Jag är alldeles övertygad efter det förra rummet du visade. Du kommer att göra underverk! Känn ingen press ;)

Kram Jenny

Stämningsfullt sa...

Åh ja!! det kommer att bli super fint!
Kram!

Gårdsromantik sa...

Vilka härliga färger - den tapeten var jättefin.

Jag blev så nyfiken på den där pärlsponten - du visar väl bilder senare?

Kram Maud

Jenny Oak Fae sa...

Det kommer att bli SUPERFINT!!!

: )

KRAM, Jenny

<3

Titti underkalas-eken sa...

Jamen den gröna var mycket finare till! Den passade så bra till det blommiga! Vad duktig du är på att "binda ihop" olika mönster och färger! Det kommer bli supersnyggt! Missa inte utlottning på min blogg där man kan vinna en Lexingtonhandduk! Ha det gott! /Kram Titti

Skatan sa...

Hej!

Du, det låter som om det kommer att bli ett riktigt drömrum! Ser framemot att se den där panelen med dubbla pärlrader...

Önskar en trevlig helg.

Kram,

A.

Anonym sa...

Åh det kommer att bli sååå gulligt & fint! Spännande att följa fortsättningen. Gillade tapeten! Mkt fint!
/Anna

Casa Loda sa...

Oh så fint det kommer bli! Härliga färger och mönster. Den gröna tapeten blir jättefin till.

Annika

lottens vita och gröna sa...

ohhhh vad härligt det ser ut, ljuvliga färger och tapeten kommer bli underbar, vilken härlig idé med gardiner med hennes monogram! mmmm ska visa ebba, min9åring, vi ska förändra hennes rum i höst, denna inspiration tackar jag för, ha en underbar helg! varmkram lotten

lottens vita och gröna sa...

ohhhh vad härligt det ser ut, ljuvliga färger och tapeten kommer bli underbar, vilken härlig idé med gardiner med hennes monogram! mmmm ska visa ebba, min9åring, vi ska förändra hennes rum i höst, denna inspiration tackar jag för, ha en underbar helg! varmkram lotten

Hem och Lycka sa...

Låter ju jättevackert och fint! Ser fram emot att få se bilder. kram!

Magdalena sa...

åååhh så gulliga saker du har...
kram og fin lørdag~~~

Ina sa...

Jaa det kommer bli jättefint, tapeten är superfin, har sett den uppsatt och den är hur fin som helst! Ska bli så spännande att se Phillipas rum så småning om!
Kram Ina

Dalatorpet sa...

wow jag kan verkligen inte vänta det låter verkligen fint

hemtrevnad marie sa...

Det kommer att bli superfint!!
Så roligt att få göra ett riktigt flickrum!
Har ju fyra gossar jag....så inte blir det så gulligt som man vill inte, jo... hos Eskil som fyller fyra i december, får jag ha det lite gulligt än så länge, bara det är i ljusblått!
Gillar verkligen de gammalsvenska tapeterna...har haft flera stycken i olika mönster närmare bestämt fem olika ....tre i förra huset och två här.....de är väldigt tåliga också!
röda monogram är alltid snyggt !
Har precis själv målat en rullgardin till vårt kök med rött monogram som mönster....får se om den kommer upp i morgon....
ha en fortsatt trevlig helg!!
kramis

Zizzi sa...

Vad fint det kommer att bli! Vi får väl se bilder sen när det är klart? Jag är SÅ nyfiken!
KRam cissi

Heidi-anitha sa...

Så utrolige vakkert det kommer til å bli!!!
Gleder meg masse til å se bildene! Ingen er bedre enn deg til å plukke ut, og matche farger og detaljer, det skal du vite! Får veldig inspirasjon til å fortsette oppussingen her hjemme også. Man blir liksom trøtt i blandt når det stopper opp litt, men så ser jeg dine vakre bilder, og da får jeg en ny "piff" og tenker at jeg også vil gjøre det så vakkert og "mysit". Beundrer deg veldig! Masse lykke til med jenterummet, jeg syntes du har valgt helt rett!

Klemmer White vintage. Heidi-anitha

becky up the hill sa...

Oh, I long to read about this beautiful collection of things.

Galleri Hönshuset sa...

Det kommer o bli så himla fint.... jag gillar inläggen innan, på pojkrummet. Snyggt! Ha en bra söndag. Kram Pirre

Anonym sa...

Halloj,
alltid lika spännande och intressant att följa din blogg. Du är en hejare på inredning, färger och material. Bilderna med tyg & tapeter ser så harmoniska ut.

Och benjamins rum är helt underbart! Gillar sängens skarpt och den gav mig inspiration till att bygga nåt liknande i grabbens rum framöver...

Du är en sann inspirationskälla!
TACK för att du delar med dig!

/kramar fran en mycket impad ruffa :)

charm design sa...

Den tapeten ser kjempe lekker ut.Så gøy at du tørr å gjøre noe anderledes.Helt sikker på at det kommer til å bli et kjempe lekkert rom.Gleder meg til å se det ferdig.

LantlivsAnette sa...

Jaaa herregud, vad ska man säga ! Du är en mästare på inredning ! Himmel vilket ljuvligt flickrum det kommer att bli !!
jag ser allt framför mig redan...
Mycket bra val av allt !
Och det bästa , jag kanske snart får se det där dockskåpet..hii..hii..
Kram Anette

Unknown sa...

Marie,

Är helt säker på att du kommer att skapa ett flickrum som vi alla kommer att beundra och avundas....
Du är ett fenomen när det gäller att skapa shabby stilen.....
Alltid lika fascinerad över det du åstadkommer
Skulle utan att tveka bara kunna flytta rätt in i dítt underbara hus och hem
Skall bli roligt att se det färdiga resultatet.

Kramisar Jeanette

Viola sa...

Hejsan, vilka ljuvliga färger som kompleterar varandara så vackert. Ska bli så härligt att få följa detta rum. Är nu hemma efter ljuvliga dagar på Österlen, är full av ljuvliga upplevelser och vill berätta om så mycket jag varit med om. Rena balsam för själen som inte gillar höst, kramar VIOLAN

Evas Paradis sa...

Du ... det där kommer att bli såå snyggt så det är inte sant !
Färgkombinationen låter ljuvlig och golvet blir ju så spännande att få se längre fram ...
Ha en skön vecka
Kram Eva

Sallys hus sa...

Himmel så sött det kommer att bli!
Den tapeten har vi som fondvägg i vårt sovrum..har inte ångrat mig en sekund....vi har färgen du visar på mitten bilden...men den gröna var ju hur fin som helst...
Ska bli jätte kul att få se sen när det är klart....:)
Kram och ha en ny härlig vecka.

Sofia på Me and my home sa...

Ååå vad fint det kommer bli!! Och din lillkilles rum... man blir stum!
Kram på dig!

me and alice sa...

Jisse vilka barnrum Marie!!!!
Såå fiina!!!
kram Susanne

Kallholmen sa...

Vilka underbara barnrum...!
Jag har bara pojkar som man går verkligen igång när man ser spetsar och blommor i en lantlig och cool stil. Vi har lagt ut er bild på vår tallrikshylla på vår blogg igen...för vi älskar den bilden.
Carolina.

Ett hus i vitt sa...

Åh vad fint det kommer att bli!! Verkligen fina val av tyger o tapet. Gillar pojkrummet också. Skolplanschen är verkligen pricken över i. Kram, Anette

Vintage sa...

Jag tycker att det är helt rätt,en underbar kombination...Kör på.Vi är alla sugna på resultatet Kram Susanne

mali-mo sa...

Ååååh, det kommer til å bli aldeles fantastisk!!!! Vakre stoffer, farger..og tapet. Nydelig!!!!

Anonym sa...

Tycker nog barnen skall få vara med och bestämma över sitt rum!